søndag 15. november 2009

Jeg har testen ferien din!

Oktobermåned ble en travel måned for en reiseglad feriekonsulent. 15. oktober reise jeg avgårde til Gardermoen tidlig om morgenen. Tiden var kommet for at jeg også skulle få oppleve:

EGYPT

Flyet skulle til Hurgada, og jeg møtte 10 andre reisekonsulenter fra andre reisebyråer og Startour-kontorer rundt om i landet. Etter en obligatorisk tur innom tax free og turens første glass vin ombord i flyet ble vi møtt av ikke mindre enn seks gentlemen med hvit skjorte og røde slips på flyplassen. Dette var lokale guider i Hurgada som ønsket oss velkommen med en rød rose til hver av damene som kom med vårt reisefølge. Vi fikk litt småpinlig VIP-behandling uten kø til hverken pass- eller visumkontroll.

Det dukket opp et lite problem da, som det er viktig å være obs på. En av damene på turen vår slapp kun inn i landet fordi hun var der som agent. På grunn av varmen i Egypt, hadde passet hennes gått i oppløsning. Se til at passet ditt er av den typen som er "sydd" sammen, ikke bare limt. Dersom du har et limt pass, bør du dra til politistasjonen og få det endret.

I Hurgada-området skulle vi bo på nyåpnede og fantastiske Aquamarine.

Åpningen for skandinaviske gjester var samme dag som vi ankom, vi ble møtt av egyptisk tromme-/blåseorkester og selvfølgelig av Bamse, verdens sterkeste bjørn. Forøvrig var det Startours egen kontraktør på destinasjonen som var mannen bak Bamse (eller inni blir vel riktigere).

Neste dag var det (som alltid) tidlig opp, og tid for Soma Bay og Makadi Bay. Her skulle vi se på Caribbean World, Oasis Makadi, Saraya og Fort Arabesque.

Soma Bay og Makadi Bay er to områder ca 15 min fra Hurgada som er bygget opp med hoteller og tilbud for turister. Det finnes et bredt tilbud av restaranter og aktiviteter som tilreisende gjerne benytter seg av. Hvert hotell har sin egen del av stranden, og det er barnevennlig, langgrunn strand. Uansett hvor man skal feriere i Egypt er det en fordel med badesko, da det kan være koraller og stener rundtomkring. Hurgada-området er supert for snorkling og dykking, og det finnes nok av tilbydere. Prisnivået er lavt og standarden er god.

Etter rundtur og hotellvisninger i Soma Bay og Makadi bay, ble det lunsj på Aquamarine. Etter mat og et kjapt skift ble vi hentet av to Jeep som skulle ta med oss på utflukt ut i ørkenen. Guiden vår, Linda, er til dags dato en av de mest fantastiske menneskene jeg har møtt. Linda jobber som ørkenguide kun for TUI sine gjester. Hun har et brennende engasjement for ørken, stjerner og beduin-folk. Vi skulle være så heldige og dele denne kvelden med henne.

Jeep i ørken går fort og humper vedig mye. En god kilde til latter i mellomgulvet. Vi fikk ri på dromedarer, hilse på strutser, tisse i "hull i gulvet" og hilse på beduiner. Ute i ørkenen fikk vi se en fantastisk solnedgang, kjenne på myk og varm sand, og se på lynnedslag i sand som hadde blitt til glass, meteorsteiner, fossiler og lære masse. Underveis adopterte vi lidenskapen Linda hadde for ørkenlivet. Etter solnedgangen dro vi tilbake til beduinleiren, spiste nydelig mat og så på stjernehimmelen med teloskop og laser, mens Linda fortalte og forklarte.

Etter en god natts søvn på Aquamarine var det tid for å pakke kofferten og snu nesa mot nytt hotell. Vi skulle først en liten tur rundt i Hurgada for å se hva som har skjedd der de siste årene. Hurgada har et rykte på seg for å være litt bråkete og møkkete. Ryktene er nok delvis riktig, og jeg vil nok heller anbefale kunder å bo utenfor Hurgada, og heller reise på utflukter til byen. Utelivsdelen har blitt kjempebra og det er basarer og butikker som er veldig spennende!

Etter rundtur i Hurgada, kjørte vi ca 20 min nordover til El Gouna. Her var det en liten perle. El Gouna betyr (som du burde skjønt) Lagunen, og det er fordi mannen som eier byen (ja, du leste riktig) jevnlig graver ut nye laguner rundtomkring som han designer passende hus til å passe inn.

I El Gouna skulle vi se på det hyggelige familiehotellet Rihana og sentrale Ocean View.

Eieren av byen er en av Egypts rikeste menn. Fine egyptiske fruer vil gjerne bli observert på en av byens fornemme kafeer, gjerne i ett-riden, hvor de tar et glass champagne etter vellykket skjønnhetsoperasjon. Dersom det kommer en klage fra byens turister på slitsomme selgere eller innpåslitne egyptiske menn, vil klagen bli behandlet, og den det gjelder blir kastet ut av byen. Byens eier er ikke muslim, og gjør at byen og dens innbyggere lever etter vestlige verdier.

I El Gouna skulle vi på på flotte Mövenpick Resort. Hotellrommet lå midt i mellom stranden og det store bassengområdet. Anlegget til Mövenpick er enormt og består av 8 "clusters". Man finner butikker, diskotek, flere restauranter og selvfølgelig isbarer på hotellet. SPA-avdelingen er aldeles nydelig og atmosfæren er trivelg, både for par, barnefamilier eller venner. Det tok ca. 10 min å gå til sentrum av El Gouna, godt opplyst og lite trafikkert vei og gangvei. I El Gouna finnes det ikke taxier, men minibusser og tuktuk. Minibuss til sentrum koster omtrent 5 kr, tuktuk 10 kr.

På kvelden gikk vi til sentrum for å titte litt, og spise på velkjente Upstairs. Veldig hyggelig restaurant, super service og nydelig mat. Et lite tips: Hummersuppe til forrett!! Nam nam!

Dagen etterpå ventet innenlandsfly fra Hurgada til Sharm El Sheikh. Flyselskapet var greit og føltes veldig trygt, men seteplasseringene var like vilkårlig som tannstillingen til Steve Buscemi.

På plass i bussen var det tid for å se hvordan de forskjellige feriebyene lå i forhold til hverandre. Først ut var Napq Bay. Napq Bay ligger ca 15 minutter fra Naama Bay, og har etterhvert fått et eget lite lokalt sentrum. Dette er en perfekt destinasjon for turister som ønsker en litt roligere ferie til Sharm El Sheikh, samtidig som de ikke ønsker å bo øde.

I Ras Um El Sid skulle vi på hotellet Fanara for å se på nydelig solnedgang. Området kalles også Hadaba. Her finnes en liten konstruert temapark inspirert av 1001 natt, El Markato som selger alt fra klær, sko og vesker til vannpiper og egyptisk bomull.

Middag og omvisnng på The Ritz Carlton. Nydelig luksushotell med bra beliggenhet. Stilrent og pent. Spa-avdelingen var helt fantastisk, med utall av forskjellige behandlingsmåter. Vi fikk endelig sett litt magedans og spist sukkersøt dessert (fikk nesten kjeft for at vi ikke spiste opp).

Hva er vel en tur til Egypt uten dykking og snorkling? Vi hadde egen båt med omtrent like mange dykke og snorkleinstruktører som vi var. Rødehavet er helt fantastisk. Var heldige og fikk se Papegøyefisk, Sebrafisk, delfiner og nyfødte koraller, blant masse annet. En helt fantastisk dag på sjøen.

På kvelden var det tid for å oppleve Naama Bay. Vi spiste middag på et helt fantastisk Blue Couple-hotell som heter Iberostar Lido. Beliggenhet omtrent 300m fra gågaten i Naama Bay. Hotellet var rolig og elegant, restaurant helt inntil kanten av Rødehavet. Nydelig basseng og boblebad på taket med utsikt til byen og til havet. Mitt yndlingshotell i Egypt! Definitivt.

På kvelden var det på tide å sjekke nattelivet. Vi endte opp på Camel Bar, gode drinker og vannpipe. When in Rome, do as the Romans do :)

På veien hjem var det tid for å kapre en taxi. Det finnes taxiholdeplass med hundrevis av biler, men der kan taxiene stå i lange tider og forhandle pris. Går man 100m lenger opp i gate, kan man kapre en taxi på motorveien. Det er ikke lov for taxiene å stoppe her, men de gjør det for det, og man kan dermed prute seg til en taxi mellom fem og ti kroner.

Egypt er en fantastisk feriedestinasjon som er sterkt undervurdert. Egyptere er veldig hyggelige, og på langt nær så slitsomme og innpåslitne som tyrkere og tunisiere. Rødehavet er fantastisk vakkert og har en deilig temperatur året gjennom. I Hurgada og Sharm El Sheikh er det 365 regnfire dager i året, men de kan fremdeles huske kaoset som oppsto den dagen i 1996 det regner i en times tid. Om vinteren er det høyere temperatur enn på kanariøyene, og er dermed et perfekt alternativ til personer som ikke ønsker å reise helt til Thailand. Det tar ca 5t 30min til Egypt.